Doprava zdarma od 1000Kč

7 tipů na zdravé alternativy cukru

Nejrůznější alternativy, které jsou tělu prospěšnější než obyčejný rafinovaný cukr, opravdu existují. A nejste přitom zdaleka odkázáni pouze na med. Dejte šanci třeba xylitolu nebo datlovému sirupu, a uvidíte, že se vám po cukru stýskat nebude.

Co je vůbec ten cukr

Ještě dříve, než vám dáme konkrétní tipy na přírodní alternativy cukru, pojďme se podívat na to, co je ten cukr vůbec je. Klasický cukr, tj. sacharóza, je disacharid tvořený dvěma monosacharidy – glukózou a fruktózou. A ačkoliv je hnědý cukr (ať už třtinový, nebo řepný), považován za zdravější, nenechte se tak snadno zmást – stále se jedná o sacharózu, byť díky obsahu melasy není zbavena vlákniny či minerálů. Jedná se ale spíše o obchodní trik, protože se zde tyto látky nachází pouze v naprosto zanedbatelném množství

Proč nejíst bílý cukr Zmínky o tom, že je bílý cukr něco jako „bílý zabiják“ se na nás v posledních letech valí ze všech stan. A ruku na srdce – cukr dneska najdete prakticky všude. Nachází se v pečivu, konzervách, sterilované zelenině a třeba i v doplňcích stravy. A pokud ho pravidelně konzumujete v nadměrném množství, pak si dle slov odborníků koledujete nejen o závislost, ale i o obezitu nebo civilizační choroby, mezi něž patří vysoký krevní tlak či cukrovka.

fresh-honeycombsMed je sázka na jistotu

Hned na úvod si pojďme říct, že složení medu se od běžného cukru zase tak moc neliší. Obsahuje totiž z cca 80 % glukózu a fruktózu, nicméně mu kromě vody nelze odepřít ani určité množství vitaminů, antioxidantů a minerálních látek – ty ale spolehlivě zničíte vysokými teplotami (např. v hrnku s horkým čajem). Med však nefunguje pouze jako sladidlo, ale také má jisté přínosy pro zdraví. Usnadňuje vykašlávání, pomáhá hojit sliznice a příznivě působí na zažívací ústrojí.

Kokosový cukr zažívá boom

Hitem posledních let je zejména kokosový cukr (podobně jako kokosové mléko). Jeho hlavní předností je nízký glykemický index a dále i vysoký obsah vitaminů či minerálních látek – zejména železa, zinku nebo vitaminů skupiny B. Oproti medu se hodí do studené i teplé kuchyně a zacházet s ním můžete prakticky stejně jako s řepným či třtinovým cukrem.

Javorový sirup nejen na lívance

Také znáte javorový sirup hlavně z amerických filmů, kde nesmí chybět na žádných domácích lívancích? Dejte mu šanci i vy. Díky látkám jako kyselina listová, vápník, hořčík, zinek, draslík či želeno patří mezi zdravé náhrady cukru, a v malé míře má dokonce pozitivní vliv na hubnutí. Opět je odolný vůči teplu, takže si ho bez obav můžete nalít nejen na zmrzlinu, ale i na ovesnou kaši nebo výše zmíněné lívance.

Xylitol potěší i diabetiky

Diabetici už dávno nemusejí sahat po umělých sladidlech typu aspartam, ale mohou si dovolit i přírodní sladidla, jakým je třeba xylitol. Ten je stejně sladký jako klasický cukr, nicméně má oproti němu jen dvě třetiny kalorií. Pomáhá udržovat nízkou a stabilní hladinu glukózy, neškodí zubní sklovině (naopak jí prospívá, a bývá tak i součástí zubních past), a ještě navíc podporuje růst střevního mikrobiomu. Jen s ním buďte opatrní – ve větším množství může působit projímavě.

Melasa, cukrový „odpad“

Melasa je extrakt z cukrové třtiny, který vzniká při výrobě cukru. Je proto zdrojem nepřeberného množství stopových prvků, ale i minerálních látek, a to zejména vápníku, fosforu, mědi, inositolu či kyseliny pantotenové. Říká se, že při pravidelné konzumaci pročišťuje lymfu, a dokonce podporuje krvetvorbu. Melasa má o polovinu méně kalorií než cukr, obsahuje jen nějakých 20 % monosacharidů a hodí se třeba do čaje nebo do jogurtu.

Datle jako nejsladší ovoce

Vůbec nejlepší možností, jak zdravě nahradit cukr, je ovoce. Ať už přezrálé banány, jablečné pyré, nebo třeba právě datle. Obsahují cca 60 % cukru, převážně glukózy, a patří tak mezi nejsladší ovoce vůbec. Pomáhají snižovat krevní tlak, nezvyšují hladinu cukru v krvi a jsou dobrým zdrojem železa, vápníku, draslíku či vitaminu B5. Datlový sirup se pak vyrábí pouze z datlí a cukru, takže ho snadno použijete například jako topping na lívance, obilninovou kaši nebo müsli.

Čekanka a pouhými 5 % cukru

Čekankový sirup je svým složením zcela jedinečný – obsahuje minimálně 91 % extraktu z čekanky a je bohatým zdrojem vlákniny (inulinu). Má vcelku nízký glykemický index a podíl jednoduchých cukrů se u něj pohybuje kolem pouhých 5 %. Je báječný ke slazení pokrmů i nápojů, klidně i do čaje, ale není vhodné to s ním přehánět – vzhledem k vysokému obsahu inulinu může u citlivějších jedinců působit projímavě.